Naprawa zderzaków z plastiku metodą spawania Warszawa — ile kosztuje i jak wygląda?

samochod-po-naprawie-zderzaka-w-warszawie.jpg

Pęknięcie zderzaka to jedno z najczęstszych uszkodzeń, z jakimi musi liczyć się użytkownik samochodów. Czy zderzak w samochodzie można uszkodzić tylko i wyłącznie w trakcie kolizji? Nie. Pęknięcie zderzaka albo nawet wykruszenie jego części może być efektem nieostrożnego parkowania (uderzenia o ścianę albo element betonowej architektury miejskiej), albo uderzenia czymś twardym (jak konar drzewa czy duży kamień) podczas jazdy po drodze z nawierzchnią niskiej jakości.

Zderzaki do wielu modeli aut są dość drogie. Na szczęście nie trzeba kupować nowego zderzaka, jeśli doszło do jego uszkodzenia. W zdecydowanej większości przypadków wystarczy profesjonalna naprawa. W niniejszym poradniku odpowiemy na szereg ważnych pytań, dotyczących naprawiania zderzaków w samochodach.

Jak jest zbudowany i jakie zadanie ma zderzak samochodowy?

Na początek wyjaśnimy, jaką rolę pełni zderzak we współczesnym aucie i jak jest zbudowany.

W samochodach stosuje się dwa zderzaki: przedni i tylny. To najbardziej wysunięte elementy nadwozia samochodu. W starszych samochodach zderzaki wyraźnie odznaczały się od linii karoserii auta. We współczesnych samochodach są one wkomponowane w obrys nadwozia pojazdu. Dlaczego? Z jednej strony jest to podyktowane aerodynamiką i obowiązującymi trendami projektowymi. Z drugiej strony, takie wkomponowanie zderzaka w nadwozie ma na celu zminimalizowanie uszkodzeń ciała w sytuacji, w której mogłoby dojść do potrącenia pieszego albo rowerzysty. Współczesne zderzaki są duże w porównaniu do zderzaków stosowanych jeszcze 20 i więcej lat temu. Starsze modele miały kształt pionowej listwy, w której ewentualnie, mogły znaleźć się kierunkowskazy i miejsce do zamontowania rejestracji auta. We współczesnych modelach aut w zderzaku znajdują się wloty powietrza do chłodnic, miejsca do montażu dodatkowych lamp (przeciwmgielnych, obrysowych LED, LED do jazdy dziennej), kierunkowskazów, a także elementów dekoracyjnych (emblematów, listew ozdobnych itd.).

Jaką rolę pełni zderzak w samochodzie?

  • Chroni chłodnice (chłodnicę układu chłodzenia, chłodnicę klimatyzacji i intercooler przed uszkodzeniami mechanicznymi).
  • Zabezpiecza elementy elektroniczne (głowice radarowe tempomatu i systemów przeciwzderzeniowych) przed uszkodzeniami.
  • Chroni karoserię auta i silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi w razie kolizji (przyjmuje energię zderzenia i rozprasza ją). 
  • Ma miejsce do montażu rejestracji samochodu i elementów dekoracyjnych.
  • Ukierunkowuje strumień powietrza podczas jazdy, aby ten kierował się na chłodnice.

Jak zbudowany jest zderzak w samochodzie?

  • Najważniejszym elementem jest metalowy kształtownik o odpowiednim profilu, zamontowany do płyty podłogowej auta, albo do ramy (w zależności od zastosowanej konstrukcji). To on przyjmuje na siebie energię zderzenia i ma za zadanie ją rozproszyć. 
  • Zewnętrzna część zderzaka wykonana jest z tworzywa sztucznego, polakierowanego tak samo, jak nadwozie samochodu. 
  • Konstrukcja zderzaka samochodowego musi być zgodna z przepisami.

Z jakiego plastiku wykonany jest zderzak? Co znaczy POM, PP/EPDM, czy PVB?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, wewnętrzny element zderzaka wykonany jest ze stali. Ulega on uszkodzeniu tylko w razie silniejszego zderzenia. Wówczas trzeba zamontować cały nowy zderzak.

Zewnętrzna część zderzaka wykonana jest z tworzywa. Jakiego? Zależy to od producenta auta. Czy jest to takie samo tworzywo, z jakiego np. został wyprodukowany błotnik? Może tak być. Na każdej części z tworzywa w samochodzie znajduje się wybite oznaczenie, które wyjaśnia, jaki rodzaj tworzywa sztucznego został zastosowany do produkcji auta.

Poniżej trzy przykładowe oznaczenia tworzyw sztucznych, które są najczęściej używane do produkcji zderzaków. To materiały charakteryzujące się wysoką wytrzymałością i twardością.

  • POM - poliacetyl.
  • PP/EPDM  - modyfikowany elastomer polipropylenowy.
  • PVB - butyral poliwynylowy. 

Może się zdarzyć, że oznaczenia tworzywa na zderzaku mogą ulec zniszczeniu na przestrzeni lat. Jednak doświadczony specjalista ma sposoby na rozpoznanie rodzaju tworzywa (próby szlifierskie, rozpuszczanie, palność i wiele innych). 

Naprawa zderzaków Warszawa — kiedy warto skorzystać z usługi?

Zawsze, kiedy dochodzi do uszkodzenia zewnętrznego elementu z tworzywa sztucznego. Nawet najmniejsze uszkodzenie jest bardzo mocno widoczne, a co gorsza, uszkodzenie (np. pęknięcie) na skutek drgań i napięć będzie się powiększać w szybkim czasie. Na szczęście elementy plastikowe, takie jak zderzaki samochodowe, można naprawić. Rozwiązaniem jest profesjonalne spawanie tworzyw sztucznych. Nie każdy warsztat może wykonywać taką usługę. Naprawa tworzyw sztucznych wymaga odpowiedniej wiedzy (np. trzeba umieć je rozpoznawać), doświadczenia i profesjonalnych urządzeń do napraw. Nie wystarczy do tego celu zwykła opalarka. Profesjonalne spawanie zderzaków można wykonać tylko przy użyciu spawarki do tworzyw z precyzyjną regulacją temperatury. Oczywiście, temperatura ta musi być idealnie dostosowana do określonego tworzywa.

Spawanie plastiku w Warszawie

Jak przebiega typowa naprawa zderzaków, wykonanych z tworzyw sztucznych? Pokażemy to na przykładzie.

  • Krok pierwszy to ocena uszkodzenia. Nie każde uszkodzenie można zgrzewać i naprawić. Jeśli naprawa jest możliwa, a wycena zaakceptowana przez klienta, specjaliści, mający wieloletnie doświadczenie, przystępują do pracy. 
  • Krok drugi to demontaż zderzaka. Do tego celu wystarczą podstawowe narzędzia, jednak w wielu przypadkach nie obędzie się bez uniesienia auta na podnośniku i demontażu innych elementów pod maską, dolnych osłoń silnika itd. Trzeba również odłączyć i zdemontować lampy i czujniki, które znajdują się w zderzaku. 
  • Krok trzeci to naprawa wgnieceń (jeśli występują), które można usunąć, stosując np. metodę rozgrzewania tworzywa albo wyciągania go. 
  • Krok czwarty to wykonanie usługi, polegającej na usunięciu pęknięcia i jeśli jest taka konieczność, wypełnieniu ubytków.
  • Krok piąty to rozpoznanie rodzaju tworzywa. Jest to bardzo ważne przy naprawie uszkodzonego elementu, albowiem trzeba idealnie dobrać temperaturę spawarki, a także materiał do wypełnienia ubytków. 
  • Krok szósty to mycie i odtłuszczanie zderzaka, z zewnątrz i od środka. 
  • Krok siódmy to spawanie uszkodzonego miejsca. Spawa się je od wewnątrz. Stosuje się różne metody w zależności od rodzaju uszkodzenia - chodzi o odpowiednie prowadzenie spawarki. Czasami specjaliści stosują elementy łącząco - wzmacniające z metalu, które rozgrzewa się i wtapia w tworzywo, uzyskując lepsze łączenie. 
  • Krok ósmy to wypełnianie ubytków (jeśli występują). W tym celu topi się taki sam rodzaj tworzywa. Wcześniej w ubytku umieszcza się siatkę z metalu, która stanowi element nośny dla wypełnienia. 
  • Krok dziewiąty to prace wykończeniowe. Na tym etapie wyrównuje się ubytki po stronie zewnętrznej za pomocą szpachli do tworzywa. Następnie usuwa się rysy, a uszkodzone miejsca pokrywa lakierem podkładowym, bazowym (w kolorze nadwozia) i bezbarwnym, nadającym połysk. Konieczne może być polerowanie lakieru po jego wyschnięciu.

W podobny sposób można naprawić lusterko samochodowe, albo inny zewnętrzny lub wewnętrzny element z tworzywa sztucznego (owiewka, spojler, listwa ozdobna, element deski rozdzielczej, atrapa chłodnicy, zbiornik płynu do spryskiwaczy i inne).

Inne sposoby napraw zderzaków samochodowych w mieście Warszawa

Spawanie zderzaków to najbardziej profesjonalny i najbardziej skuteczny sposób naprawy uszkodzonego zderzaka. Są też tzw. domowe (albo inaczej garażowe) sposoby naprawy zderzaków. Naprawa plastików we własnym zakresie obejmuje najczęściej klejenie (za pomocą specjalnego kleju do tworzywa) i spawanie (za pomocą opalarki). Naprawiony zderzak trzeba również zaszpachlować (uzupełnianie ubytków za pomocą szpachli w miejscu uszkodzenia), a potem lakierować.

Dlaczego takie metody nie są skuteczne? Dobranie odpowiedniego kleju do tworzyw do sklejenia zderzaka graniczy z cudem. Poza tym klej nigdy nie zapewni takiej wytrzymałości jak spawanie, dodatkowo wzmacniane elementami wtapianymi z metalu. Opalarki rzadko kiedy mają możliwość regulacji temperatury. A sam kierowca nie jest w stanie idealnie dobrać temperatury pracy opalarki do danego tworzywa. Problemy może sprawiać także demontaż zderzaka. Każda osłona silnika jest zamontowana za pomocą specjalnych spinek, które ulegają uszkodzeniom.

Kierowcy mogą się też zdecydować na zakup używanego zderzaka z demontażu. To jednak może kosztować dużo więcej niż naprawa zderzaka.

Dlaczego zderzak lepiej naprawiać, niż kupować nowy? Naprawa czy zakup?

Przede wszystkim dlatego, że naprawa zderzaka kosztuje dużo taniej, niż montaż nowego. To także działanie proekologiczne, bo nie trzeba produkować nowych części. Naprawa trwa znacznie krócej, niż sprowadzenie nowego zderzaka. Nowy zderzak jest pokryty nowym lakierem. Tymczasem na karoserii auta lakier może być już lekko zużyty. Przez to zderzak nie będzie idealnie pasować do koloru lakieru

Ile kosztuje naprawa zderzaka w Warszawie?

Koszt naprawy zderzaka zależny jest od stopnia uszkodzenia naprawianego elementu. Każda naprawa wyceniana jest indywidualnie. Można przyjąć, że koszt naprawy małego uszkodzenia może zamknąć się w kwocie 200 - 300 zł. Naprawa większych uszkodzeń może kosztować kilkaset złotych. Tymczasem nowy zderzak może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Gdzie spawać, malować i naprawić zderzak samochodowy w Warszawie?

Naprawa uszkodzeń opisanych w naszym tekście powinna zostać zlecona w profesjonalnej firmie, zajmującej się naprawą zderzaków samochodowych. Można bez problemu znaleźć takie firmy w Warszawie. Zajmują się one naprawą wielu elementów z tworzywa: desek rozdzielczych, zderzaków, lusterek (obudów zewnętrznych), owiewek, listew ozdobnych, zbiorniczków, obudowy reflektorów i wielu innych.


Fatal error: Cannot redeclare test() (previously declared in /home/users/default/public_html/profiauto.silnet.pl/public/theme/helpers/schema.php:89) in /home/users/default/public_html/profiauto.silnet.pl/public/theme/helpers/schema.php on line 89