Naprawa sterowników silnika Warszawa — jak przebiega?

silnik-po-naprawie-sterownika-w-warszawie.jpg

Era komputerów silnikowych rozpoczęła się w latach osiemdziesiątych. Sterownik silnika to mikrokomputer, zamontowany pod maską silnika, najczęściej w okolicach grodzi, oddzielającej komorę silnika od kabiny pasażerskiej samochodu. To mini komputer, zamknięty w szczelnej metalowej puszce, z szeregiem gniazd. Komputer sterujący pracą jednostki napędowej (często oznaczany skrótem ECU albo ECM) we współczesnym samochodzie pełni bardzo wiele funkcji. Najważniejsze z nich to sterowanie momentem otwarcia i czasem otwarcia wtryskiwaczy paliwa, ochrona silnika przed zatarciem i przegrzaniem, zapewnienie niskiej emisji spalin i jak najlepsze wykorzystanie podzespołów oczyszczających spaliny (katalizator, DPF), a także współpraca z aktywnymi systemami bezpieczeństwa.

Pomimo tego, że sterownik jest zabezpieczony szczelną, metalową obudową, zdarzają się jego awarie. Naprawa sterownika jest możliwa, ale mogą ją przeprowadzić tylko najwyższej klasy specjaliści, dysponujący odpowiednią wiedzą i sprzętem.

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia sterownika silnika?

Pojazd, w którym doszło do uszkodzenia komputera sterującego pracą jednostki napędowej sprawia mnóstwo problemów. W niektórych przypadkach korzystanie z samochodu może być całkowicie niemożliwe.

Jak rozpoznać, że sterownik elektroniczny uległ awarii?

  • Nie można uruchomić silnika, albo dzieje się to z wieloma problemami. 
  • Silnik nie reaguje albo słabo reaguje na pedał gazu. 
  • Silnik pracuje nierówno. Dochodzi do falowania obrotów. Zwiększa się zużycie paliwa. 
  • Jednostka napędowa gaśnie w trakcie jazdy.

Powyższe objawy awarii są charakterystyczne nie tylko dla uszkodzonych sterowników samochodowych silnika. Mogą też świadczyć o innych problemach. Przykładowo utrudniony zapłon może być spowodowany przez uszkodzony układ wtryskowy, zużyty układ zapłonowy w silniku benzynowym, albo uszkodzony układ wspomagania rozruchu w silniku diesla. Problemy z nierówną pracą silnika może wywoływać zepsuta elektronika samochodowa, w szczególności czujniki odpowiedzialne za dobór mieszanki paliwowo - powietrznej. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio zdiagnozować źródło problemu, którym może być moduł sterujący pracą jednostki napędowej.

Jakie problemy może wywołać uszkodzony sterownik silnika?

Moduł sterujący pracą jednostki napędowej to mózg silnika. Dodatkowo, w nowoczesnych autach moduły elektroniczne poszczególnych sterowników są ze sobą połączone. Na przykład ingerencja ze strony systemu aktywnego bezpieczeństwa ESP może wymagać zmniejszenia mocy jednostki napędowej, przy równoczesnym zablokowaniu możliwości dodania gazu przez kierowcę (dezaktywacji czujnika położenia pedału gazu). Inny przykład: jeśli filtr cząstek stałych DPF w aucie jest zapchany, sterownik silnika inicjuje wypalanie aktywne. W tym celu musi, bez ingerencji ze strony kierowcy, zainicjować dodatkowy wtrysk paliwa i podniesienie obrotów silnika. Sterownik dba o właściwą pracę układu oczyszczania i recyrkulacji spalin EGR. W dieslach sterownik silnika obsługuje również układ adblue SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), sterując wtryskiem adBlue. Silnik i skrzynia biegów w autach ze skrzynią automatyczną również muszą ze sobą idealnie współpracować. Jeśli sterownik jest sprawny, wszystko działa bez zarzutu. Jeśli dojdzie do jego uszkodzenia - cała układanka się sypie.

Jak uniknąć usterek sterownika silnika?

Przede wszystkim warto dbać o to, aby komputer sterujący pracą silnika nie był narażony na działanie wilgoci. Nie tylko komputer, ale i cała elektryka w samochodzie, nie zapominając o nadwoziu i podwoziu. Pomimo tego, że sterownik jest zamknięty w szczelnej obudowie, do jej wnętrza mogą dostać się drobinki wilgoci. Niosą one ze sobą drobne zanieczyszczenia, pomiędzy którymi występują różnice potencjałów. Kiedy drobinki wilgoci i zanieczyszczenia zaczną osadzać się na module elektronicznym, zaczyna pomiędzy nimi płynąć prąd. Tak pojawiają się pierwsze zwarcia, które psują sterownik. Wilgoć może też powodować korozję elementów metalowych - wewnątrz sterownika, a także złączy zewnętrznych, utrudniając albo uniemożliwiając przepływ prądu.

Sterownik silnika może ulec uszkodzeniu w trakcie wypadku.

Podwyższona temperatura pod maską także nie służy sterownikowi silnika.

Trzeba dbać o wiązki elektryczne przewodów zasilająco - sygnałowych, które łączą sterownik z czujnikami, wtryskiwaczami, czy też które prowadzą do innych elementów (np. do elektronicznie sterowanych cewek zapłonowych w silnikach benzynowych).

Częstym powodem uszkodzenia sterownika silnika są modyfikacje, czyli tzw. chip tuning. Podłączanie dodatkowych elementów elektronicznych, albo wgrywanie nowego oprogramowania, np. mapy wtrysku, może doprowadzić do uszkodzenia sterownika.

Jak sprawdzić sterownik silnika w samochodzie?

Sterownik silnika powinien zostać sprawdzony przez serwis elektroniki samochodowej. Należy zacząć od podłączenia komputera diagnostycznego do złącza OBD2 i przeprowadzenia testów oprogramowania i pamięci sterownika. Kolejne kroki po przeprowadzeniu diagnostyki komputerowej to sprawdzenie, czy wszystkie wtyczki, przewody i wiązki elektronicznej (w tym magistrale CAN) działają w odpowiedni sposób. Jeśli specjaliści stwierdzą, że sterownik jest uszkodzony, trzeba go wymontować, wcześniej odłączając od niego wszystkie przewody elektryczne. 

Naprawa sterowników silnika Warszawa — warsztat elektroniki

pojazdowej

Naprawiać sterowniki silnika mogą jedynie najlepsi specjaliści. Przede wszystkim należy sterownik rozebrać - odkręcić specjalne śruby i wyjąć główny moduł elektroniczny. Kolejne kroki to oględziny elektroniki i poszczególnych elementów w celu znalezienia uszkodzeń mechanicznych, korozyjnych, uszkodzonych podzespołów elektronicznych, zwarć wewnętrznych itd. Potrzebny jest też test wgranego oprogramowania. Czasami wystarczy wgrać nowe oprogramowanie - ktoś wcześniej mógł nieodpowiednio programować sterownik, aby zwiększyć moc jednostki napędowej. Warto wybrać taki warsztat, który mas odpowiedni sprzęt, wieloletnie doświadczenie w naprawie sterowników i elektroniki samochodowej, a same naprawy elektroniki są wykonywane na bardzo precyzyjnym sprzęcie. Lutowanie elementów elektronicznych wymaga niezwykłej precyzji, a czasami może być konieczne przy naprawie sterownika. Można również wymieniać poszczególne przewody (są zestawy naprawcze) albo całe wiązki, jeśli to one są powodem niewłaściwej pracy sterownika (np. zaburzają przepływ prądu pomiędzy sterownikiem a czujnikiem, albo elementem wykonawczym, cewką zapłonową lub wtryskiwaczem).

Wiele dobrych warsztatów samochodowych współpracuje z firmami elektronicznymi, które wykonują na zlecenie naprawy sterowników. Warsztat przeprowadza diagnostykę, następnie, w przypadku wykrycia awarii sterownika, może oferować klientowi naprawę komputera sterującego pracą silnika w profesjonalnej firmie. Taka oferta jest bardzo atrakcyjna dla kierowcy, bo naprawa sterownika jest o wiele tańsza od kupna nowego.

Co zrobić, gdy uszkodzony sterownik silnika nie da się naprawić?

Zdarzają się sytuacje, w których sterownika nie da się naprawić. Nie zrobi tego nawet najbardziej skuteczny elektronik. W takiej sytuacji warto skontaktować się z  firmą, aby pracownicy (wykorzystując numer VIN samochodu) mogli idealnie dobrać nowy sterownik silnika. Teoretycznie, można również kupić sterownik używany, z demontażu. Wiele firm w internecie oferuje takie sterowniki i może je wysłać. Jednak warto pamiętać, że używany sterownik również może nie być w stanie idealnym. Poza tym trzeba pamiętać o konieczności idealnego dobrania sterownika do kodu silnika. Jeden silnik mógł być produkowany w wielu wersjach - w każdej z nich mógł być stosowany inny sterownik, a na pewno stosowano tam inne oprogramowanie. Często nie ma też możliwości zwrotu zakupionej uszkodzonej części.

Uszkodzony sterownik silnika samochodowego – podsumowanie

Komputery samochodowe sterują obecnie pracą wszystkich układów, znajdujących się na wyposażeniu auta. Sterownik silnika jest najważniejszy. Trudne usterki jednostki napędowej mogą być spowodowane jego awarią, albo awarią jego oprogramowania. Praca systemów elektronicznych w aucie jest trudna, są one narażone na drgania, wilgoć i wysoką temperaturę. Aby uniknąć niepotrzebnych, kosztownych wymian czujników, warto zacząć od diagnostyki, przeprowadzonej profesjonalnym sprzętem (komputerem diagnostycznym wysokiej klasy). 


Fatal error: Cannot redeclare test() (previously declared in /home/users/default/public_html/profiauto.silnet.pl/public/theme/helpers/schema.php:89) in /home/users/default/public_html/profiauto.silnet.pl/public/theme/helpers/schema.php on line 89