Uszkodzona maglownica – objawy, przyczyny awarii i naprawa

uszkodzona-maglownica.jpg

Rozwój technologii sprawia, że w autach jest coraz więcej elektroniki, która poprawia komfort jazdy i ułatwia prowadzenie pojazdu. Nadal jednak istnieje wiele mechanicznych podzespołów, bez których auto nie mogłoby funkcjonować. Jednym z nich jest przekładnia kierownicza, nazywana także maglownicą, która odpowiada za zmianę kierunku ruchu. Jest to część eksploatacyjna, która zużywa się i ulega awariom. Po czym poznać, że jest uszkodzona?

Czym właściwie jest maglownica?

Zanim dokładnie przyjrzymy się awariom zębatkowej przekładni kierowniczej, warto zdefiniować, czym jest maglownica. W pojazdach mechanicznych jest to część, która odpowiada za przeniesienie ruchu z kierownicy na koła. Innymi słowy, to element odpowiedzialny za to, że samochód skręca.

Maglownica to podzespół z listwą zębatą połączony jest poprzez tzw. zębnik z wałem kierowniczym, który łączy się z kolumną kierowniczą zintegrowaną z kołem kierownicy. Kierowca, wykonując ruchy na kole sterującym, wywołuje zmianę położenia listwy zębatej, co wprowadza w ruch drążki kierownicze i w efekcie skręt kół.

Jak działa maglownica?

W sytuacji, gdy prowadzisz samochód i skręcasz kierownicą, zębnik się obraca. Tym samym wprawia w ruch listwę zębatą w prawo lub lewo, która poprzez zmianę swojego położenia umożliwia ruch drążkom kierowniczym odpowiadającym za skręcanie kołem.

Powyższy opis to uproszczenie zasady działania przekładni kierowniczej. Cały układ sterowania jest bardziej skomplikowany. Występuje w nim wiele zależności pomiędzy częściami, które wpływają na sprawność działania przekładni kierowniczej, czyli maglownicy.

Przyczyny awarii maglownicy – co wpływa na zużycie przekładni kierowniczej?

Trudno jednoznacznie wskazać, jakie czynniki wpływają na awarie maglownicy. Istnieje wiele potencjalnych przyczyn. Jedną z najczęstszych z nich jest występowanie nierówności na drogach, z którymi każdy polski kierowca prawdopodobnie się spotkał. Maglownica powinna wytrzymać 10 lat lub 200 tys. kilometrów przebiegu. Jednak uszkodzenia nawierzchni skracają jej żywotność.

Kiepski stan dróg prowadzi do przyspieszonego zużycia maglownicy. W skrajnych jazda po nierówności może skutkować awarią układu hamulcowego lub zawieszenia. Jeżeli zależy Ci na tym, aby maglownica była sprawna przez długi czas, warto wybierać równe drogi z dobrej jakości nawierzchnią.

Inne przyczyny uszkodzenia maglownicy:

  • najeżdżanie skręconymi kołami na krawężniki;
  • skręcanie w miejscu;
  • jazda na dużych felgach z niskoprofilowymi oponami;
  • używanie felg nieodpowiednich dla danego pojazdu.

Należy podkreślić dwie rzeczy. Maglownica to element eksploatacyjny, który zużywa się w każdym samochodzie. Ponadto w całym okresie życia pojazdu ten element wymienia się około 2-3 razy. Wpływ na termin wymiany mają m.in. styl jazdy czy model samochodu.

Objawy uszkodzenia maglownicy

Jak rozpoznać awarię maglownicy? Usterka układu może pojawić się nagle. Często bywa trudna do zidentyfikowania nawet przez doświadczonego mechanika. Niektóre awarie można zdiagnozować podczas jazdy, znalezienie innych wymaga zajrzenia pod maskę. Dlatego najlepszym sposobem na pozbycie się problemu, jest wizyta u mechanika.

Wyciek z układu kierowniczego

Niektóre objawy możesz łatwo rozpoznać, a inne równie prosto przeoczyć. Tak się dzieje, gdy pojawia się wyciek z maglownicy. Warto podkreślić, że jazda z uszkodzoną przekładnią może prowadzić do uszkodzenia całego układu kierowniczego, co wiąże się z kosztowną naprawą.

Brak wystarczającej ilości płynu do wspomagania prowadzi do zatarcia całego układu. W takiej sytuacji tarcie jest tak duże, że zębatki się wyszczerbiają, a nawet potrafią się wyłamać. Wszelkie nieszczelności to miejsca, gdzie z czasem pojawiają się zanieczyszczenia, a te z kolei prowadzą do korozji układu kierowniczego.

Zauważyłeś wyciek? Jak najszybciej udaj się do mechanika! Zepsuta przekładnia kierownicza sprawi, że dalsza jazda doprowadzi do unieruchomienia samochodu.

Nieszczelności

Problemem nie zawsze jest wyciek płynu wspomagającego. Zdarza się, że usterka jest dużo mniejsza i ogranicza się do niewielkich nieszczelności. Przeważnie dzieje się tak, gdy zużywają się uszczelniacze. Problem można łatwo rozwiązać poprzez ich wymianę, a dzięki temu możesz uniknąć poważniejszych awarii.

Luzy na przekładni kierowniczej

Objawy uszkodzonej przekładni kierowniczej można wyczuć podczas skrętu kierownicą. Jeśli zauważysz, że obrót kierowcy nie powoduje skrętu kół, udaj się do mechanika. Opóźniona reakcja kół jest bardzo niebezpieczna. Nawet podczas jazdy prosto może pojawić się konieczność kontrowania kierownicą w lewo lub w prawo, aby utrzymać prawidłowy tor ruchu.

Luzy powstają, gdy listwa zębata nie jest wystarczająco dociśnięta do zębnika. Z czasem zęby wycierają się, a przez to powstaje tzw. martwe pole na kierownicy. Zużytych zębów nie można zregenerować, ale problem rozwiąże wymiana listwy. Inną przyczyną luzów na kierownicy są zużyte krzyżaki drążka kolumny kierowniczej. W obu przypadkach warto skonsultować się z mechanikiem i zlecić mu naprawę.

Opór przy kręceniu kierownicą

Poza luzami na kierownicy możesz spotkać się z czymś przeciwnym, a mianowicie oporem podczas ruszania kierownicą. Jeżeli obrót wymaga użycia przez Ciebie siły, to najpewniej oznacza to awarię układu wspomagania kierowcy. Przyczyną usterki może być zatarta pompa wspomagania. Dzieje się tak, gdy do układu dostaną się zanieczyszczenia, np. przez nieszczelności.

W większości nowych aut problemem może być także elektronika m.in. silnik elektryczny czy czujnik kąta skrętu. Przyczyną może być także przeciek wewnątrz przekładni hydraulicznej.

Blokada kierownicy

Wspomnieliśmy wcześniej o zębach na zębatce, które się wyłamują. Uszkodzenie maglownicy może spowodować problemy z prowadzeniem, a nawet całkowite zablokowanie kierownicy. W takiej sytuacji auto zostanie unieruchomione. Główną przyczyną pojawienia się usterki jest rdza, która sprawia, że zęby szybciej się z używają. Naprawa polega na wymianie zużytych elementów na nowe. Warto jednak sprawdzić pozostałe elementy układu, aby usunąć ewentualne usterki i uniknąć wymiany maglownicy. 

Niepokojące odgłosy

Wśród objawów należy wymienić także wszelkiego rodzaju hałasy, np. szumy, stuki, pukanie i inne dźwięki, które wydobywają się z przekładni i okolic kierownicy. Przeważnie to sygnał, że tuleje prowadzące listwę maglownicy zużywają się i nie są w stanie odpowiednio utrzymać listwy w momencie pracy.

Dźwięki wydobywające się z układu powinny zwrócić Twoją uwagę. Poza tym, że obniżają komfort podróżowania, to ignorowanie ich przez dłuższy czas może prowadzić do poważniejszych usterek.

Naprawa uszkodzonej maglownicy

W przypadku awarii maglownicy istnieje możliwość jej naprawy. Jest to element samochodu, który prawie zawsze udaje się przywrócić do stanu użyteczności. Jednak w sytuacji, gdy pojazd został uszkodzony w trakcie wypadku lub kolizji, to maglownica nadaje się do wymiany. Nieumiejętne przeprowadzenie regeneracji niesie ryzyko, że kolejne naprawy nie będą możliwe.

Na czym polega naprawa maglownicy? Regeneracja przekładni kierowniczej polega na jej zdemontowaniu i rozłożeniu na mniejsze części. Następnie mechanik czyści poszczególne elementy, aby łatwiej zlokalizować źródło awarii. Po znalezieniu usterki przychodzi czas na jej usunięcie. Zwykle naprawa polega na wymianie zużytych elementów maglownicy na nowe. Po wszystkim mechanik poddaje je testom, które potwierdzają jej stan techniczny. Pozytywnie zakończone badanie umożliwia zainstalowanie przekładni w samochodzie.

Ile kosztuje regeneracja maglownicy?

Naprawa zajmuje specjalistom około 2-3 dni. Koszt usługi zależy m.in. od stanu przekładni i konkretnego serwisu, który podjął się tego zadania. Przeważnie jest to wydatek rzędu 500-800 złotych. Należy jednak pamiętać, że trzeba doliczyć do tego dodatkowe elementy, jak np. nowy olej, ustawienie zbieżności kół po założeniu maglownicy i ewentualnie drążki kierownicze.

W przypadku instalacji nowej maglownicy cena zależy od modelu samochodu. Jej koszt zaczyna się od ok. 1500 zł, ale może sięgać nawet 8-9 tysięcy złotych. Na rynku dostępne są także używane podzespoły po regeneracji. Ich ceny wahają się od 400 do 3000 złotych.

Przyczyny i objawy awarii maglownicy — podsumowanie

Elementy układu kierowniczego są bardzo ważne dla bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia auta. Dlatego, jeśli poczujesz luz na maglownicy lub opór przy poruszaniu kołem kierownicy, to może być sygnał, aby odwiedzić mechanika. Pomoże on rozpoznać objawy zepsutej maglownicy i podejmie działania w celu jej naprawy.

Warto wiedzieć, że uszkodzoną maglownicę da się naprawić i nie zawsze oznacza to konieczność wymiany tego elementu. Koszt regeneracji maglownicy zaczyna się od 500 zł, ale może być wyraźnie wyższy. Warto więc wszelkie niepokojące symptomy zgłosić mechanikowi, który pomoże w usunięciu problemu.

Czeka Cię naprawa maglownicy i szukasz elementów przekładni? Odwiedź Jaro-Filtr i znajdź wszystkie niezbędne części. Przywróć sprawność swojego auta i popraw swoje bezpieczeństwo na drodze.


Fatal error: Cannot redeclare test() (previously declared in /home/users/default/public_html/profiauto.silnet.pl/public/theme/helpers/schema.php:89) in /home/users/default/public_html/profiauto.silnet.pl/public/theme/helpers/schema.php on line 89